Thursday, February 5, 2009

Perak negeri paling popular tahun 2009

Saya tidak akan membincangkan soal politik kepartian dalam blog ini. Tetapi, saya hanya menyebut soal Kerajaan yang dibentuk tanpa melihat dari mana parti yang diwakili. Kenapa soal ini saya ingin sentuh, kerana Perak adalah negeri asal saya dan perkara yang berlaku sekarang agak menarik perhatian bukan sahaja dari segi politik.
Selepas apa yang berlaku dalam tempoh seminggu ini, Kerajaan Negeri Perak mencatat sejarah kerana akan dipimping oleh orang yang mempunyai kelayakan akademik yang tinggi. Sultan Perak Sultan Azlan Muhibbudin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzudin Shah Ghafarullahu-lahu adalah seorang bekas Hakim Negara yang menjadi Sultan Perak selepas kemangkatan Sultan Idris Almutawakkil Alallahi Shah II pada tahun 1983. Anakanda baginda Raja Dr. Nazrin yang merupakan Raja Muda Perak mempunyai ijazah PhD. Raja Dr. Nazrin mempunyai ijazah bacelor dalam bidang Philosophy, Politics and Economics dari Oxford University, ijazah Master dalam Public Administration dari Kennedy School of government, Harvard; and Ph.D in Political Economy and Government from Harvard University.
Perak akan mempunyai seorang Menteri Besar yang juga mempunyai kelayakan akademik yang tinggi apabila Dato Dr. Zambry Abdul Kadir mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar yang baru pada 3.30 petang hari Jumaat 6 Februari 2009 di Istana Iskandariah Kuala Kangsar. Dato' Dr. Zambry mempunyai ijazah bacelor ekonomi, Master dalam pengajian Islam dan PhD dalam bidang ekonomi politik. Dato Dr. Zambry merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Pangkor tempat di mana perjanjian Pangkor ditanda tangani.
Perak merupakan negeri pengeluar bijih timah yang terbesar di dunia dan adalah negeri terkaya sebelum kejatuhan harga bijih timah di awal 1960han. Ipoh adalah bandar terbersih ketika itu. Perak juga mempunyai sekolah-sekolah yang terkenal sebelum kewujudan Sekolah Menengah Sains di seluruh negara, yang terkenal termasuk pusat pengajian tinggi iaiti Maktab Perguruan Sultan Idris(MPSI, sekarang UPSI) yang banyak melahirkan pemimpin negara di zaman itu. Bolehlah dikatakan pusat pengajian tinggi yang pertama di Malaysia adalah di Perak sebelum Universiti Malaya.
Tetapi, kebelakangan ini Perak seolah-olah tertinggal berbanding Negeri-Negeri lain di Malaysia kerana untuk memajukan negeri-negeri lain memandangkan Perak ketika itu sudah dianggap maju kerana mempunyai lombong bijih dan ladang getah.
Diharap dapat dibangunkan semula Negeri Perak untuk kembali bangkit.
Orang Perak tidak sangat mempunyai sifat kenegerian, mungkin kerana tiada loghat negeri kecuali loghat daerah Parit, itupun tidak dituturkan dalam perbualan serius apabila orang Perak berjumpa. Orang Perak juga adalah yang membunuh Residen British J.W.W. Birch di Pasir Salak. Di UKM misalnya orang Perak tidak bertutur loghat Perak antara mereka kecuali nak buat jenaka. Terdapat banyak orang Perak di UKM tetapi tidak diketahui kecuali jika bersoreh. Pernah suatu ketika Fakulti Kejuruteraan dipimpin oleh tiga orang Perak (Dekan dan dua Timbalannya) tanpa disedari. Prof. Dr. Halim Shamsuddin, Prof. Dr. Ir. Hj. Wan Ramli Wan Daud dan saya sendiri adalah orang Perak ketika memimpin Fakulti Kejuruteraan pada tahu 1994-1997.

No comments: