Friday, September 26, 2008

UKM - dari Kampung ke Kemuncak ....


Dulu orang sering memberi jolokan kepada UKM dengan nama yang kurang baik seperti, Universiti kampung Malaysia, Universiti Kuat Mesyuarat, Universiti Kuat Makan, Unversiti Kecil, Universiti Kancil Malaysia(kereta Perodua Kancil), Universiti Kurang Menyerlah, dan lain-lain lagi. Pada awal penubuhan UKM dipandang sebagai universiti kelas dua. Pelajar UKM pernah tunjuk perasaan ketika itu membantah ucapan Almarhum Tunku Abdul Rahman yang mengatakan orang Melayu yang masuk UKM kerana tak dapat masuk UM. Kalau masuk UKM masa itu orang kata jaaadi lah asalkan masuk universiti. banyak orang yang merasakan apabila keluar dari UKM tak boleh kerja di luar negara kerana tak boleh cakap oghang putih. Demikian lah tanggapan masyarakat ketika itu kerana UKM menggunakan Bahasa Melayu. Siapa yang menggunakan Bahasa Melayu dianggap tidak boleh maju, itu sebab bila bercakap kena selit-selit Bahasa Inggeris seperti, husband I, darling I, father I .. begitu kuatnya Imperalisma Bahasa pada Orang Melayu dan Orang Malaysia.
Oleh sebab UKM sering dipandang rendah maka pihak UKM termasuk pelajarnya berusaha untuk membuktikan yang mereka sebenarnya setaraf dengan keluaran universiti lain. Peningkatan demi peningkatan telah tertonjol dari masa ke semasa. UKM telah dikenali diperingkat antarabangsa. Anugerah Kualiti Perdana Menteri, pernah menduduki ranking di bawah 200 di dunia mengatasi UM, nombor 8 di kalangan negara OIC pada 2007 berbanding UM pada nombor 12 dan banyak lagi. Pendidikan Kejuruteraan adalah yang tertinggi di Malaysia dari segi kualiti mengatasi universiti lain. dan banyak lagi kejayaan UKM yang cukup membanggakan sehingga graduan sekarang tidak segan silu malah bangga mengatakan dia dari UKM. Pimpinan UKM yang sentiasa dinamik melonjakkan lagi nama UK di persada dunia. UKM sekarang terus bergerak menuju kemuncak.

Demikianlah serba ringkas sejarah perubahan UKM dari sebuah Universiti Kampung Malaysia kepada Universiti Kemuncak ..Malaysia.

No comments: