Sunday, August 16, 2009

UKM lahirkan 207 graduan PhD pada tahun 2009

Majlis Konvokesyen pada tahun ini adalah konvokesyen yang ke-37 bagi UKM dan yang ke 33 kali di kampus induk Bangi di Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR). Sebelum daripada itu, pada 1973 hingga 1977, majlis konvokesyen UKM diadakan di Bangunan Parlimen Kuala Lumpur. Saya ada salah seorang dari kumpulan graduan pertama yang majlis konvokesyenya diadakan di DECTAR yang baru sahaja siap dibina pada tahun 1978. Pada masa itu tidak terbayang yang UKM menganugerahkan ijazah PhD, ijazah Sarjanamuda pun sudah dianggap cukup tinggi pada ketika itu. Ketika itu keluaran UKM dan lain universiti tempatan (masa itu hanya ada UKM, UM, USM dan UPM sahaja) biasanya mesti menyambung pengajian ke United Kingdom jika mahu buat Master atau PhD kerana tiada kemudahan dan tiada penyelia yang mampu untuk mengambil pelajar PhD.

Konvokeesyen pertama di Bangunan Parlimen, Tiga dari kanan Prof. Dr. Rahim Samsudin
UKM hanya mula mengeluarkan graduan PhD pada tahun 1982, manakala Sarjana sejak 1973 tetapi bilangnya hanya kurang dari 5, dan 9 - 11 pada tahun 1980 dan 1981.
Tahun ini UKM telah mengeluarkan seramai 207 orang PhD dan merupakan yang teramai di Malaysia. Di samping itu UKM juga telah mengeluarkan seramai 1,531 ijazah Sarjana dan 5,607 ijazah Sarjanamuda. Secara keseluruhan, sejak ditubuhkan UKM telah menghasilkan seramai 15,899 orang graduan Sarjana dan 1,387 orang graduan PhD. Jumlah ini juga menurut Naib Canselor Prof. Tan Sri Dato' Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin, merupakan yang teramai berbanding IPTA lain di Malaysia. Bagi graduan Sarjanamuda seramai 113,975 orang telah dihasilkan.
Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa individu yang sedang popular di Malaysia sekarang adalah juga merupakan alumni UKM, mereka ialah Tan Sri Datuk Dr. Jemilah Mahmood, Presiden Mercy Malaysia, YB. Dato’ Sri Liow Tiong Lai Menteri Kesihatan, yang sedang sibuk dengan wabak influenza H1N1, dan YBhg. Tan Sri Dato’ Hj. Alimuddin b. Hj. Mohd Dom, Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran.

No comments: