Thursday, December 25, 2008

Profesor Pelawat di Seoul National University, Korea

Seoul National University(SNU) merupakan universiti no. 1 di Korea. Dalam ranking THES 2008 disenaraikan sebagai no 50 di dunia berbanding UKM no 250. Pada tahun 2004 saya ambil kesempatan melawat Prof. Jong Duk Lee di Inter-University Semiconductor Research Center(ISRC), SNU semasa menyertaan pameran Seoul Internation Invention Fair(SIIF) di mana memperoleh 2 pingat emas. ISRC merupakan suatu center yang mempunyai kelengkapan paling baik dalam bidang mikroelektronik, kemudahannya jauh kebih baik dari MIMOS walaupun ia merupakan entiti di universiti. Prof. Jong Duk Lee merupakan orang paling prominent di Korea dalam bidang tersebut.
Memberi ucapan dalam seminar khas di ISRC
Dinner bersama beberapa orang profesor SNU
Di hadapam Doyen Hall selepas seminar. Nama dewan adalah nama gelaran bagi Prof. Lee untuk mengingati sumbangan beliau sebagai pengasas ISRC.






Bersama staf IMEN Mimiwaty dan Hanas di hadapan ISRC

Chrismas di Konjiam resort

Depan rumah tempat simpan kimci

Saya amat merasa terhormat kerana diundang oleh Prof Lee untuk berada di SNU sebagai profesor pelawat(merupakan yang pertama dari Malaysia). Kerana kesibukan kerja di UKM, saya hanya boleh tinggal 2 minggu sahaja walaupun diundang untuk sekurangnya 1 bulan.
Di samping itu saya juga mempunyai projek yang perlu dilaksanakan di ISRC yang merupakan penyelidikan di IMEN. Untuk itu turut berada di ISRC ialah dua staf IMEN iaitu Mimiwaty dan Hanas untuk mendalami proses yang turut dilakukan di IMEN. Mereka cukup berbangga kerana dapat masuk ke cleanroom ISRC untuk besama engineer di sini melakukan proses kerana tidak semua oarang luara SNU dibenarkan masuk bekerja di cleanroom mereka.
Di SNU saya turut memberikan seminar bertajuk "Research and Bussinees Oportunities in MEMS and Nanotechnology in Malaysia" yang di adakan di Dewan kuliah di ISRC yang diber nama Doyen Hall sempena nama nama jolokan kepada Prof. Lee yang merupakan pengasas ISRC. Sebenarnya semasa saya melawat ISRC pada tahun 2004, Prof. Lee menunjukkan dewan tersebut, dan beliau berkata "one day you will give talk here." masa itu saya rasa agak kerdil berbanding aktiviti meeka dan tidak membayangkan ianya akan berlaku, dan pada 23 Disember saya telah memberikan ucapan di dewan tersebut.
Saya juga sempat berjumpa dengan beberapa pengarah research center di SNU yang mempunyai hampir 100 research center dalam berbagai bidang yang mana ISRC merupakan yang terbesar dan mendapat peruntukan dari Kerajaan.

1 comment:

Anonymous said...

wah. balik dah ke? dah ada gambo baru tu?