Saturday, June 6, 2009

UKM dapat canselor baru, NC dapat gelaran baru

Tahun ini UKM mencatat sejarah apabila Canselor baru telah dilantik menggantikan Almarhum Tuanku Jaafar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman yang mangkat dalam bulan Disember 2008. Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir yang merupakan Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan telah diistiharkan oleh Yang diPertuan Agung sebagai Canselor UKM yang ke -3 bermula 16 April 2009.

DYMM Tuanku Muhriz dilahirkan di Kuala Pilah pada 1948. Pada tahun 1960, baginda dikurniakan Gelaran Pusaka YAM. Tunku Laxamana dan tahun berikutnya baginda menerima Gelaran Pusaka YAM. Tunku Besar Seri Menanti. Baginda menerima pendidikan asas di Kuala Pilah seterusnya di Sekolah King George V, Seremban dan di Aldenham School, Elstree, United Kingdom. Baginda memperoleh Ijazah LLB dari University of Wales, Aberystwyth.
Baginda memulakan kerjayanya dalam sektor perbankan, seterusnya dalam broker kewangan dan pengiklanan. Baginda turut terlibat dalam beberapa syarikat awam dan swasta sebagai Pengarah di samping menjadi Pengarah di sebuah bank. Antara penglibatan baginda dalam khidmat kemasyarakatan adalah menjadi anggota Board of Trustees of The Tinggi Foundation yang memberi biasiswa kepada pelajar Malaysia yang cemerlang di University of Nottingham of Malaysia dan Universiti Malaya selain pernah terlibat secara aktif dalam Rotary Club Kuala Lumpur.

Pada 6 Jun 2009 pula, Naib Canselor UKM telah dianugerahkan darjah kebesaran Panglima Setia Mahkota (P.S.M.) yang membawa gelaran Tan Sri sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. Prof. Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hassan Shahabudin merupakan Naib Canselor UKM yang ke-10. Beliau seorang yang kuat bekerja dan mengutamakan kualiti. Orang yang tak suka buat banyak kerja dan tak suka berubah agak kurang senang dengan gaya beliau, tetapi yang memang suka bekerja dan mementingkan kecekapan serta kualiti akan mendokong gaya beliau. Kita mesti sanggup berubah jika mahu maju, perkara yang menghambat kemajuan perlu diubah. Usaha untuk menaikan ranking UKM sedang giat dilakukan sejak dulu lagi, tetapi penekanan pada penerbitan berindeks diberi keutmaan. Sekarang, bilangan penerbitan di dalam journal ynag berindeks telah meningkat dengan banyak walaupun masih sedikit berbanding universiti tertua di Malaysia, UM. UTM dan dan UPM yang sebelum ini mengaku universiti tertua kerana bermula dari kolej pertanian dan kolej teknik, sekarang sudah tidak mahu mengaku tua lagi kerana bilangan penerbitan yang sepatutnya banyak bagi universiti yang tua, tetapi sebaliknya. Sebenarnya bilangan penerbitan universiti di Malaysia (4 universiti utama UM, USM, UKM, UPM) iaitu sekitar 2,500 - 3,000 setiap 5 tahun adalah terlalu kecil berbanding universiti terkenal di USA dan Jepun iaitu sekitar 15,000 - 30,000 setiap 5 tahun.

No comments: