Thursday, October 9, 2008

Coffee Bar dan Aktiviti Pensyarah

Minum kopi dalam waktu bekerja merupakan aktiviti berehat bagi kebanyakan profesen. Kalau di UK masa untuk minum adalah pada pukul 10 pagi, masa itu seolah-olah tiada kerja dilakukan kerana semuanya pergi minum teh atau kopi di bilik kopi atau coffee bar. Saya masih ingat lagi ketika di mengikuti kursus di GEC Marconi, seorang penceramah hanya meberikan kursus 10 minit sahaja dan berhenti kerana waktu minum kopi daha sampai. Tea time di universiti di UK merupakan suatu yang mesti di mana semua pensyarah berkumpul dan berbincang sebarang tajuk. Posgraduate students juga adalah termasuk dalam kategori itu bergaul dengan para pensyarah dan sering berjumpa di bilik kopi. Jadi kita tahu jika seseorang ada tau pun tidak, tunggu saja di bilik kopi. Bilik kopi hanya dibuka 30 minit sahaja, jadi jika terlepas masa itu tiada lagi tea atau kopi yang disediakan.
Di UKM dan mungkin di Malaysia sekarang bilik kopi sudah hampir tiada. Semua orang sibuk bekerja dan jika mahu minum kopi pergi ke kafeteria yang dibuka sepanjang masa, atau buat kopi sendiri di pejabat. Memang kalau hanya untuk minum sahaja cukuplah begitu, tetapi minum kopi di bilik kopi atau bilik rehat sebenarnya bukan sekadar minum. Interakasi antara pensyarah2 atau pelajar siswazah itulah yang penting. Percambahan fikiran atau perbincangan boleh terjadi semasa berjumpa dan minum kopi bersama. Sakarang pensyarah sudah kurang berinteraksi lagi, ramai penyarah yang tidak kenal antara satu sama lain secara mesra. Ada yang pejabat hanya bersebelahan tetapi tidak pernah berjumpa sampai seminggu atau sebulan kerana sibuk di pejabat masing-masing.
Bilik rehat di Fakulti Kejuruteraan UKM sudah hampir tutup, cuma tinggal sebesar bilik pensyarah sahaja, itu dipertahankan oleh pensyarah2 lama seperti Prof. Dr. Wan Ramli, Prof. Dr. Jaafar dan Prof. Dr. Yusof Ali dan lain-lain. Mereka ini sahaja yang masih merasakan bilik rehat itu penting untuk melepaskan stress dan membincangkan sesuatu isu semasa yang tidak semestinya hal-hal politik sahaja. Ada banyak perkara yang perlu dibicarakan, seperti masalah kuliah, penyelidikan, pentadbiran universiti dan sebagainya. Kadang-kadang pelajar juga tahu waktu bila dan macam mana nak cari pensyarahnya, jika masa rehat tetap pada jam 10 pagi di bilik rehat.
Sebenarnya perjumpaan masa minum tidak perlu lama, 10 - 20 minit sudah memadai tetapi setiap hari. Memang kerja di universiti sekarang terlalu banyak, sebab itulah perlu ada masa untuk berinteraksi yang bersistem dan bukannya di di kafeteria yang buka sepanjang masa.

No comments: