Friday, October 24, 2008

Ranking UKM naik ke tangga 250 terbaik di dunia

Ranking yang dibuat oleh Time Higher Education Supplement(THES) bagi tahun 2008 menunjukkan UKM telah naik berbanding tahun 2007 sebanyak 59 anak tangga. Sekarang UKM berada pada 250 universiti seluruh dunia iaitu di bawah UM yang berada pada tangga 230. Tetapi yang jelas UKM berada pada tangga jauh di atas USM (313) dan UPM (320) yang kedua-duanya berada pada tangga 300 ke atas. Tiada universiti di Malaysia berada pada top 200 sebagaimana tahun 2006 di mana UKM berada pada 185 dan menjadi yang tertinggi di Malaysia.

Penarafan universiti adalah berdasarkan Research Quality(60%), Employer Review(10%), International Outlook(10%) dan Teaching Quality (20%). Dari segi employer review, UKM selalunya rendah berbanding lain-lain universiti. Ini kerana persepsi majikan terhadap keluaran UKM masih tebal sejak dulu lagi. Tapi, mujurlah markahnya hanya 10% sahaja. Ini bermakna dari segi akademik termasuk research quality, UKM sudah baik. berbanding USM, UPM dan UTM jika mengikut THES pada tahun ini.

Apa pun orang kata mengernai ranking yang dibuat oleh THES tapi hakikatnya itulah yang masyarakat umum percaya. Kita memang mengetahui ranking itu tidak menggambarkan yang sebenar 100%, kerana ada data-data yang tidak dapat diperoleh atau tidak tepat. National University Singapore pada tangga 30 dan Seoul National University berada pada tangga 50.
Masyarakat umum termasuk pihak yang berkuasa terutamanya dari parti bukan Kerajaan akan mengatakan yang universiti kita tidak baik berbanding dengan Singapura yang hanya diseberang tambak sahaja. Tetapi, bagi saya itu tidaklah penting sangat kerana objektif kita adalah berbeza. Mereka mempunyai wang yang banyak untuk berlumba dengan universiti-universiti hebat seluruh dunia, termasuk membawa masuk orang-orang yang hebat. Kemudahan yang terdapat di NUS dan juga NTU jauh lebih baik dari kebanyakan universiti di UK.
Di Malaysia penekanan yang diberikan adalah untuk pengajaran, peruntukan kepada universiti termasuk pengambilan pensyarah hanya berdasarkan pengajaran. Hanya baru setahun-dua ini sahaja Kerajaan memberikan peruntukan untuk penyelidikan dari Kementerian Pendidikan Tinggi kepada universiti penyelidikan. Tetapi yang anihnya ada yang mempersolkan atau cuba membandingkan universiti tempatan dengan universiti luar negara yang hebat terutama Singapura. Di Malaysia, untuk tujuan perbandingan terdapat profesor di UKM yang bilangan penerbitanya jurnal berindeks lebih tinggi dari bilangan penerbitan bagi sebuah universiti tetentu.
Jelas bahawa kualiti penyelidikan memberikan markah yang tinggi dalam penarafan universiti. Bilangan penerbitan kertas teknikal(paper) di dalam jurnal berindeks dan bilangan citation menjadi ukuran. Untuk menghasilkan penerbitan yang boleh diterima dalam jurnal terkenal memerlukan penemuan baru daripada penyelidikan yang yang dilakukan. Penemuan baru bermakna sesuatu yang belum pernah dilaporkan dan mempunyai nilai akademik. Ini hanya boleh diperoleh daripada penyelidikan-penyelidikan asas dan juga bersifat gunaan. Soalnya berapa banyakkah peruntukan yang diberikan untuk tujuan ini atau berapa banyakkah dana yang diperoleh dari mana-mana pihak untuk tujuan tersebut. Jika dibandingkan dengan universiti luar negara yang berada pada tangga 100 ke bawah, adalah ibarat bumi dengan langit. Universiti APEX, iaitu USM telah diberikan harapan untuk mencapai cita-cita meletakan universiti itu berada pada ranking 100 ke bawah dalam tempoh 5 tahun. Tahun ini kedudukan USM agak jauh iaitu pada tangga 313. Jadi tugas untuk berada pada tangga 100 adalah agak berat, tetapi tidak mustahil jika segala kekangan dapat diatasi. Wang ada boleh buat dan itulah tujuan APEX.

No comments: