Friday, October 17, 2008

Nanotech Malaysia 2008

Nanotech Malaysia 2008 telah berlangsung pada 14-16 Oktober 2008 di PWTC Kuala Lumpur. Pameran tersebut hanya mendapat liputan dari akhbar berbahasa Cina Nanyang Siang Pau. Akhbar perdana seperti Utusan dan Berita Harian tidak berminat kerana tiada hal politik yang boleh dimuatkan. Kali ini hanya pameran penyelidikan dai beberapa IPTA seperti UKM, UTM, UniMAP, UiTM dan Nortingham University yang turut serta. UKM telah diwakili oleh IMEN yang mempamerkan aktiviti penyelidikan dalam bidang MEMS dan Nanoteknologi. Penyertaan syarikat yang membekalkan peralatan untuk penyelidikan dalam bidang yang berkaitan dengan nanoteknologi. Czech Republic merupakan pamamer yang turut mengadakan seminar mengenai aktiviti nanoteknologi di negaranya.
Nanotech 2008 telah dianjurkan oleh Global Event Management Sdn Bhd dan ditunjangi oleh Malaysia Nanotechnology Association(MNA) dan Akademi Sains Malaysia.
Nanotech 2008 telah diresmikan oleh Prof Dr. Halimaton Hamdan mewakili Akademi Sains dan saya sendiri (Prof. Dr. Burhanuddin Yeop Majlis) mewakili MNA.
Nanotech 2009 akan diadakan pada 3 - 5 November 2009 di PWTC. UKM melalui IMEN akan menjadi salah satu organisasi utama dalam penganjuran tersebut bersama Malaysia Nanotechnology Association (MNA).

1 comment:

Anonymous said...

Menyedihkan sungguh akhbar BM..orang lain juga yang aambil peluang..event besar macam ni sepatutnya diberi liputan yang meluas!